Volt egy számomra nevezetes nap idén februárban, amit egy portugáliai kiruccanás koronázott meg.:)
Nagyon vártam ezt a pár napot (összesen négyet, ebből egy nap volt Barcelona), ugyanis soha korábban nem jártam még ebben az országban (miközben vágytam oda), sőt, az Ibériai-félszigeten is csak egy hónappal korábban jártam először (erről készült beszámolóm már olvasható is ezen a blogon).
Mivel ugye repüléskedvelő vagyok, ezekkel az információkkal
kezdem az élménybeszámolót: odafelé a cél bcn, közvetlenül, lényegileg 100%-os lf, fogyasztás is
jelentős. vicces volt bud-on a kapunál egy hölgy, aki a sorban szépen kivárta a
sorát, ahonnan eltanácsolták, mivel ő nem barcelonába, hanem londonba szeretett
volna utazni-de őt márpedig kifejezetten ebbe a sorba irányították, mondta.
Majd elódalgott szegény, nem kicsit felhúzott orral, sértettséggel a
lelkében.:)
Pedig tök alapvető helyeken nem jártam egyébként: nem voltam a Sagrada Familianal/ban,
a Güell parkban és még számos helyen (de később ezt már részben pótoltam )...Inkább csak csavarogtunk, vagy éppen
leheveredtünk a parton, élveztük a napot (február közepén voltunk és 20 fokot
mutatott a hőmérő..) és azt, hogy élünk, hogy élhetünk. :)
Nagyon vártam ezt a pár napot (összesen négyet, ebből egy nap volt Barcelona), ugyanis soha korábban nem jártam még ebben az országban (miközben vágytam oda), sőt, az Ibériai-félszigeten is csak egy hónappal korábban jártam először (erről készült beszámolóm már olvasható is ezen a blogon).
Másnap bcn-opo, induláskor szigorú ellenőrzés. pl., párom mini oldaltáskáját
is be kellett tenni a hátizsákba, pedig láthatóan helycsászárok voltunk. de hát
ha ezt kérték, nekünk igazán mindegy volt, oda se neki, hát be tettük. :) lf úgy
3/4 lehetett.
Ezen adat igaznak bizonyult a visszaút során is. örömmel konstatáltam, h
opo-n ingyenes és rendes, számítógépes net van (tehát nem csak wifi), remekül
telt így el a várakozási idő.
Végül bcn-bud, végre újra magyarokkal. már utastársilag...: sunyin a sorban
előrepróbálkoznak többen is, nem szól rájuk senki, sikerrel járnak. következő
alakzat a handlinget anyázza, mert megkérte, h tegye be a bőröndjét a rekeszbe.
miután felül centiméterekkel kilógott de elfogadták neki, jön a reakció:
'kisge...i, aszitted kiba...l velem? És mér nem a papírt húztad rá, direkt le
akartatok nyúlni'...
Nincs vége, ezen alakzat megpróbál a priority sorba is bemenni, kacsint a
csajának, h kövesse, megoldják ők okosba. majd a rászóláskor (only priority,
please!) igazi buta fejjel, felső ajkat felhúzva, fennhangon 'miva?,
mittakarez?'-zel riposztozik, míg ki nem oktatják, h miről is van szó. ezután
visszaáll a sorba, és már a csak a csápban előz meg egy-két embert újra. öröm
hazajönni, na...
Szóval, bár a fő cél Portugália volt, egy egész napot tölthettünk el
barcelonában. engem lenyűgözött a város (mint írtam, nem jártam még ott
korábban, de szeretnék még menni -legalábbis, ha a ryan és a wizz
istenei is így gondolják. :)
Barcelonanak nagyon különleges atmoszférája van, olyan hangulata, ami
magával ragadja és behúzza az embert. Itt a depresszió vesztésre van ítélve. :) Nem nagyon volt még város, ami ennyire levett volna
a lábáról, beleértve pl. akár Rómát is-pedig az is nagyon-nagyon.
Egy séta a Gracián és a Ramblán, a gótikus negyed sikátorai, a kikötő, a Terefericnek már a látványa is, a hegyek/dombok, a tengerparti sétány, na és
maga az aranysárga homokos tengerpart mind-mind árasztja magából az 'élni
jó'-érzést.
Persze azzal a
tudattal tettük mindezt, h ide, ha lesz rá mód, még sokszor szeretnék
visszatérni, amikor majd lesz idő alaposabban megismerni ezt a várost
'belülről'. :) (...És ez sikerült is, lásd előző linket).
És akkor, Portugália. elsőnek Porto, szállásunk helyszíne és utazásunk
fő attrakciója.
Az óceánpart nem semmi (ott sem jártam még ezelőtt): északabbra, ahogy
jövünk be a városba a parton (tehát nem az autópályán-aki azonnal a
városközpontba akar jutni, az használja az itt, ezen a szakaszon ingyenes
pályát, pikk-pakk be lehet tekerni a városba; de ún. metro is van a reptérről a központba-igazából inkább egy villamosvonalról van szó) a kikötő, jó nagy hajókkal, majd délebbre
az óriási hullámok és a hullámlovasok sokasága jelent speciális látványt
(legalábbis, nekem).
Nem tudom mindig így van-e, vagy csak télvíz idején, de
azért jelentősen vadabbnak mutatta magát az óceán, mint amilyennek a tengerek
'szokták' magukat. Ezt úgy értem, h annak ellenére, hogy nem volt vihar, sőt,
csodaszép idővel, napsütéssel, és mintegy 20 fokkal köszöntött minket Porto, igen-igen komoly hullámok voltak. Olyan hullámlovaglásokat láttunk,
mint eddig csak tévében, valahol Ausztrália partjainál.
A város fekvése igencsak unikális: egyrészt ott az óceán, ami már önmagában nem
volna kevés, de itt szinte semmi (na persze túlzok most erősen), ugyanis nem itt mutatja a legszebb arcát a település,
hanem a Douro folyó mentén.
Ez a folyó szinte egész hosszában nagy hegyek között bujkál Spanyolország felől, át Észak-Portugálián, töménytelen sok kanyarral (némely ezek közül lényegében teljes 'visszafordító', melyet fantasztikusan lehetett látni a magasból, ahogy érkezésünkkor süllyedtünk a géppel ), és nagyjából így tesz a portói részen is.
Ez a folyó szinte egész hosszában nagy hegyek között bujkál Spanyolország felől, át Észak-Portugálián, töménytelen sok kanyarral (némely ezek közül lényegében teljes 'visszafordító', melyet fantasztikusan lehetett látni a magasból, ahogy érkezésünkkor süllyedtünk a géppel ), és nagyjából így tesz a portói részen is.
Így hát komoly hidak szelik át a folyót, melynek déli oldala
igazából már nem is Porto, hanem Vila Nova de Gaia, de mára persze egy városnak
tekinthetőek (érdekességként megemlítem,
h nem véletlen a hasonlóság az országnév s a városnév között: anno itt Cale
néven feküdt egy fontos kikötőváros, a túlsó parton pedig kialakult egy másik,
melyet Portusnak neveztek el. E 'duplaváros' lett a központja annak a
grófságnak, mely később Portu-Cale néven összefogta az e térségben élőket, és
adta majd később Portugália első királyát (aki a közelben lévő Guimaraes
városában született).
Szóval, Gaia, mely a portoiként ismert bor szülőhelye, jelenleg is
borospincék és 'borkészítő vállalatok' központja: a folyóra és Portora néző
oldalán szinte csak ezek és ilyenek vannak. Meg egy Tereferico, ára 8 euró retúr/5 euró egy út,
és szerintem nem igazán éri meg: olyan fotókat, melyet arról lehet lőni lehet máshonnan
is: elsősorban a hidakról, főleg a Ponte Luiz I-ról, ami a leghíresebb és a
legszebb is közöttük.
Itt, ennél a hídnál található, immár a portoi oldalon az óváros, a Ribeira,
mely azt gondolom, megoszthatja a városba látogatókat. Egyrészt valóban régiek
a házak, és nem csak ennyi bennük a csodálatraméltó (nem mintha ez kevés
volna): egyediek nagyon a festett csempe borításukkal (a híres azulejo-k, melyek ismereteim
szerint szigetelési okokból is terjedtek el, a művészeti szempontokon túl-nos, erre a szerepre is minden okuk megvan, erről még
lesz szó..:) ), és azok szín- és motívumkavalkádjával. Másrészt azonban igen
sok közöttük a végletekig lelakott, bedeszkázott, befalazott ablakú, egészen
biztosan lakhatatlan épület.
Megkapó és egyben elgondolkoztató, milyen szegény város lehetett ez egykor,
hiszen ezen épületek között a legtöbb nem igazán nagy, és sok az igencsak picike; nem csak keskenységükben (ez azért a mediterrániumban másutt is elő szokott
fordulni) hanem magasságban is. és bár Porto úgymond 'gazdasági' értelemben
eléggé az ellentétek városa jelenleg is, azért szomorú látni, hogy e szegénysor nem múlt el még ma sem, ugyanis ezen borzasztó szakadt épületek némelyikében még ma is
élnek emberek.
Andalogva az ódon falak között, elképzeli az ember, hogy tudna mutatni e a
város ezekkel a feltételekkel, de kicsinosítva; másrészt viszont nem feledhető,
h semmihez sem fogható patinát ad neki ez, és kézzel foghatóvá teszi Portugália
történetét, egykori hírnevét.
Azért fentiekhez hozzáteszek még valamit: mint már írtam, remek időjárás
volt. és egy húsz fokos, kellemes napsütésben minden más.:)
A Ribeira 'szélén' mindenképpen ajánlatos megnézni a vonatpályaudvart. Egyrészt, magát a vonatokat: ahogy az orruk belóg a hegyen átvágó alagútba, sziklafalak
között...nagyszerű látvány. Valamint híres az előcsarnokában
található, a csempeművészet egyik legszebbnek tartott darabja, a portugál
történelmi/népi eseményekkel megfestett kerámiafestések.
Összefoglalva, ahogy már utaltam is rá, az én szememben Porto az ellentétek
városa: a modern 21.századiság és az avítt nem tudom hányadik-századiság
keveréke: a Ribeira ódon közege és a soksávos autópályák a város körül
mindenfelé; a kéregetők nem csekély száma és a jó karban lévő autópark; a
fűtésproblémák jópár szálláson (még mindig jelzem, hogy kitérek erre majd:) )
és a pár éves könnyűmetró hálózat.
És még valami: jó járóka kell a városhoz, mert finoman szólva is
dimbes-dombos. :)
A tömegközlekedésről nem nagyon tudok mit mondani, mivel nem használtuk. De vannak egy- és többnapos bérletek, Andante néven, mely az öreg villamosra
nem érvényes, a Funicolar-ra viszont igen. A könnyű metró a repteret is
eléri. Aki nem kifejezetten lusta, és bírja az emelkedőket, az a közlekedés
árát megspórolhatja, bejárható a város lábbusszal is-igaz, azért ez
szállásfüggő is persze.
Végül arról egy-két szó, amiről már két zárójelet is tettem: az
előttem utazóknak már volt gondjuk a szállók fűtésével, így én már tudatosan
olyan szállót választottam, mely hirdette is magáról, hogy van fűtés. Szóval,
hirdetni kétségkívül hirdette...viszont, sajnos nem volt. :) Olajradiátorokkal
próbálták megoldani a kérdést, ami nem is volt haszontalan próbálkozás, ám
igencsak kései: egy nappal korábban már be kellett volna izzítani a cuccot,
akkor éppen jó lett volna mire érkezünk. Így azonban kénytelenek voltunk kérni
még egy készséget, azonban még így is csak so-so lett kellemes a klíma- másnap
estére... Szóval ha esetleg másvalaki is őszi
vagy téli hónapokban vetődne arra, erre legyen figyelemmel itt is (ez ugyanis a mediterrán térségben elő szokott fordulni).
Érdekes volt, legalábbis amennyire nekünk lejött, hogy a szállodát vezető család is ott
lakott, ennek ellenére az egész épületben igen hideg volt. A recepción is
például, ahol nagyon nem irigyeltem az ott lévő öregurat, aki viszont nem
mulasztotta el elmesélni nekünk, hogy egyrészt Púszkász magníífiszent, na de ő
semmi, mert Kubálá egyszerűen értelmezhetetlenül csúcs, valamint még azt is
tudatta velünk minden egyes alkalommal, hogyaszongya, hungaros-amigos. :)) Vagyis, a kedélyén a hűvös lakásklíma cseppet sem módosított. :)
Most pedig jöjjön Észak-Portugália-már persze azon részei, amerre jártam.
Egyik célpontunk volt az óceánparton egy órás autóútra lévő Viana do Castello városa. No, bevallom, ez az egész ügy nem jött annyira be. Az
óceánpart is csalódás volt az út során (már, ahol látszott egyáltalán), a táj
sem nyűgözött le, és a jelzett kisváros sem. Pedig van a tetején egy templom
is, ahonnan csodás kilátás nyílik elvileg a Lima folyó torkolatára, a kikötőre
és az óceánra, de valamiért mi sehogyan sem tudtuk annyira hú-de-nagyszerűnek
látni. Így én személy szerint az errefelé való tévelygést nem ajánlanám
különösképpen.
Braga-t viszont igen, bár jobb úgy felépíteni egy ilyen túrát, h előbb Braga
és csak utána Porto. A két város építészetileg hasonló, na és Braga is
meglehetősen dimbes-dombos. Egy kellemes sétát, fél napot megér. Felkerestük a
stadiont is, aminek felépítését nem nagyon értettünk meg, ilyet még nem láttam. Ugye Bragának egész jó kis focicsapata van, és új stadionja, melyet a 2004-es
eb-re adtak át. Egyedi építményről van szó, egyik oldala ugyanis egy sziklafal,
és az előtt van kvázi az egyik kapu.
Ez eléggé vonzó volt ahhoz, h megnézzük de nem jártunk sikerrel: a pálya
teljesen el van zárva ugyanis. Van egy parkoló, de ahol meccs idején be lehet
menni, egy szürke palakerítés van, ezt feltételezésem szerint elbontják mikor
szükséges. De sehol egy hajrá Braga-felirat, sehol ajándékboltok, vagy efféle. Plusz: a pálya és a parkoló között normális kertek vannak, afféle Pest
környéki hobbitelkeknek kinézők.Mit kereshetnek vajon ott? :)
De nem adtuk fel, körbementünk az utakon, gondolván, valahol csak be lehet
jutni. Két bejáratot találtunk, az egyik a VIP, mely értelemszerűen zárva volt, és egy
másikat, ahol be is mentünk, elhaladtunk a jelzett kertek felső oldalán, majd
bevitt az út a pálya alatti parkolóházba (mely teljesen sötét volt egyébként). De a pályát itt sem lehetett látni....Komolyan, mintha szégyellnék és titkolni
akarnák-nagyon furcsa volt.:)
Írtam előbb, hogy Viana-t nem annyira ajánlom kiruccanásilag. Akkor jöjjön
végezetül egy olyan kirándulás, amit viszont kifejezetten fel is írnék minden
arra járónak. :) Ez pedig a Douro folyó mentén való kocsikázás (vagyis,
hajókázni is lehet akár, akihez az közelebb áll és áldoz rá).
Bár sajnos ebből a fotóim mit sem adnak vissza, tudom, de álomszép a táj, a
folyóvölgy. Minden üde zöld, sok-sok minden borult már virágzásba (február
van...), és a települések is sokkal módosabbaknak, ápoltabbaknak tűnnek. Nagyságrendileg félóránként, óránként át is lehet menni a folyó túloldalára,
így mindenkinek szabadon választott, mekkora túrába fog bele.
Végül egy praktikus info: ha beül valaki egy étterembe, és kérdés nélkül
kitesznek az asztalra pl. kenyeret, vagy/és vmi előétel félét, biztos lehet
benne, h nem adják ingyen.:) Ha beleeszel, rajta lesz a számlán a végén, nem is mindig elenyésző összegben. Erre
érdemes lehet figyelni alkalmasint.
Egyéb infók: szállás Porto óvárosa 'felett', a Rua Capitão Pombeiro-n. Autóbérlés az autóbérlésonline.hu-n
(vagyis a car trawler-en) keresztül, és egy kis, helyi cég adta végül az autót (a hangzatos névre hallgató 'Intercontinental car'). A három napos bérlés 30 euróba került (kis Chevrolet Spark, nem a legújabb,
eggyel megelőző modell), plusz napi 8 euró a nullázó biztosítás.
Repülés Barcelonaba Wizz Air-rel, a bcn-opo-bcn úton,
majd a hazaúton is Ryanair.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése